kortebaandraverijen
kortebaandraverijen
kortebaandraverijen
kortebaandraverijen

Hoe werkt het?

Hoe werkt het?

De kortebaan is een spectaculair onderdeel van de drafsport. De paarden met pikeurs op de sulky’s razen met bijna 60 kilometer per uur door de Nederlandse straten. Leuk om te zien, maar het is
veel leuker kijken wanneer u weet hoe de sport en het wedden op paarden werkt.


De kortebaan is een afvalrace. De maximaal 24 paarden lopen één tegen één en degene die als eerste twee ritten wint, gaat door naar de volgende ronde (omloop). Direct na elke confrontatie
wordt er op de baan geloot voor het nummer in de volgende omloop. Bij een oneven aantal deelnemers wordt er één paard vrijgeloot. Deze plaatst zich automatisch voor de volgende omloop
en krijgt daarin het eerst beschikbare even nummer. Bij 24 paarden, blijven er in de tweede omloop twaalf paarden over. Van de verliezers in de tweede omloop worden er twee paarden bijgeloot naar de
derde omloop. Zij treffer daarin elkaar. In de derde omloop gaan de vier winnaars door naar de vierde omloop. Vervolgens volgt een halve finale, troostfinale en finale.

Om en om rijden de deelnemers de ritten van de finale en de troostfinale. Voor de hoogstgeklasseerde deelnemers worden ere- en geldprijzen beschikbaar gesteld. De hoogte van de geldprijzen variëren,  maar zijn vooraf vastgesteld door de organisatie.

Bij minder dan 24 deelnemers, wordt er niet bijgeloot na de tweede omloop, maar na de derde om  alsnog vier paarden in de halve finale te krijgen.

De pikeurs

De pikeurs zitten achter de paarden op een sulky. Zij sturen de paarden en sporen ze aan om een topprestatie neer te zetten.

De afstand

De paarden starten vanaf een basisafstand van 275 meter of 300 meter (afhankelijk van de lengte van de straat). Wanneer een paard op de kortebaan meer dan 12.000 euro heeft verdiend, krijgt
deze een handicap van vijf meter. Bij 24.000 euro krijgt een paard de maximale starthandicap van 10 meter aan zijn broek. Bij een winsom tussen de 12.000 euro en 18.000 euro en een winsom boven de 24.000 euro krijgt een paard vijf meter ontheffing wanneer een leerlingpikeur op de sulky plaatsneemt. Een paard met een winsom van meer dan 24.000 euro die in het huidige seizoen nog
geen 1.500 euro heeft verdiend, krijgt eveneens een ontheffing van vijf meter. Deze regel geldt niet in combinatie met de inzet van een leerlingpikeur.

Paarden van vier jaar krijgen een ontheffing van vijf meter. Bij een winsom van 6.000 euro vervalt deze ontheffing. Vierjarige paarden hoeven echter nooit meer dan de basisafstand te lopen.
Vanaf 2011 krijgen paarden van vijf jaar en ouder die nog geen 750 euro op de kortebaan hebben verdiend, maar dat seizoen wel drie keer of meer zijn gestart, een ontheffing van vijf meter. Deze
ontheffing vervalt wanneer de winsom van 1.500 euro wordt overschreden.

Klik hier voor een handig schema voor de afstanden op de kortebaan.

In draf

De paarden moeten tijdens de koers in draf zijn. Een galoppade levert een uitschakeling op. De tegenstander hoeft de rit enkel nog in draf te volbrengen om de rit te winnen. De snelheid is daarbij
niet van belang. Worden beide paarden uitgeschakeld? Dan moet de rit in zijn geheel opnieuw.

De start

Een spectaculair onderdeel van de sport is de start. De paarden maken een draai van 180 graden voordat ze vertrekken. Wanneer paarden van een gelijke afstand starten, draait het paard in de
rechterbaan voorlangs. Mede daarom starten de paarden na elke rit in een andere baan. Het oneven nummer start eerst rechts en dat is in de tweede rit andersom. Bij elke start draait een keurmeester
een bandje af. De tekst ‘Klaarmaken, op uw plaatsen, één, twee, drie af’ hoort u de hele middag. Een combinatie mag vanaf ‘twee’ de startpalen passeren. Doen ze dit te vroeg, springt het startlicht op
wit en volgt uitschakeling. De tegenstander hoeft de rit enkel nog in draf te volbrengen om de rit te winnen. De snelheid is daarbij niet van belang. Een goede start is vaak allesbepalend. Het geeft een
goede uitgangspositie voor de rest van de rit.

De keurmeesters

De kortebaan kent vier keurmeesters (scheidsrechters). Eén keurmeester houdt toezicht op de start. Drie staan er op verschillende plaatsen in het midden van de baan. Zij communiceren door middel
van vlaggen. Een rode vlag is goed, een witte vlag is fout. Krijgt een paard de witte vlag dan is deze uitgeschakeld. Het finishregistratiesysteem geeft door middel van een rood licht de winnende baan
aan. De keurmeester bij de finish communiceert dit door middel van zijn vlaggen.

Wedden op paarden

Wedden op de kortebaan doet u bij de totalisatorwagen die op een opvallende plek is neergezet. U vertelt aan de medewerker aan het loket wat en hoe u wilt spelen en u kunt aan het einde van de
middag het eventuele gewonnen bedrag ophalen. Het gewonnen bedrag hangt af van uw inzet, de totale inzet en het aantal mensen dat dezelfde voorspelling heeft gedaan. Des te minder mensen
dezelfde weddenschap hebben afgesloten als u, des te hoger de uitbetaling per ingelegde euro. U heeft diverse wedmogelijkheden. Let daarbij op dat de paarden voor de totalisator altijd het nummer
van de eerste omloop behouden.

Winnend

U zet in op de uiteindelijke winnaar van de kortebaandraverij. U kunt voor elke omloop (met uitzondering van de beslissende omloop/finale) een keuze maken tussen de deelnemende paarden
die nog in de strijd zijn. Vanaf 1 euro per weddenschap kunt u zoveel paarden spelen als u zelf wilt.

Plaats

Met een plaatsweddenschap moet het door u gespeelde plaats in de einduitslag bij de eerste drie eindigen. Omdat het risico dat u niets wint, lager is dan bij een winnendweddenschap, liggen de
uitbetalingen bij plaats gemiddeld lager dan bij winnend. U kunt voor elke omloop (met uitzondering van de beslissende omloop/finale) plaats spelen. Houd er rekening mee dat voor een omloop waarin
minder dan acht paarden starten, slechts de eerste twee paarden worden uitbetaald voor een plaatsweddenschap.

Duo

U voorspelt welke twee paarden aan het einde van de middag als eerste en tweede eindigen. De volgorde wie als eerste en tweede eindigt is daarbij van belang. Kunt u niet kiezen? Speel dan duorond.
Wanneer u bijvoorbeeld duo 1 en 2 rond speelt, verdubbelt u automatisch uw inzet, maar is de volgorde in de einduitslag niet van belang. U plaatst als het ware twee verschillende
weddenschappen. Houd bij duospel op de kortebaan rekening met de speciale duo- en trionummers. Deze staan afgedrukt in het programma. De paarden 1 en 2 in de eerste omloop zijn duo 1, de
paarden 3 en 4 zijn duo 2 enz. U speelt per nummer dus eigenlijk twee paarden tegelijk. De minimuminzet is 0,50 euro. U kunt duo alleen voor de eerste omloop spelen.

Trio

Trio is een moeilijk, maar wel lucratief spel. U voorspelt namelijk de eerste drie paarden in de einduitslag in de juiste volgorde. Lukt u dit? Dan kunt u meestal op een flinke uitbetaling rekenen!
Kunt u niet kiezen in welke volgorde u uw paarden speelt? Kies dan voor trio-rond. Uw inzet gaat keer zes, maar de volgorde in de einduitslag in niet van belang. U plaatst als het ware zes
verschillende weddenschappen. Houd bij triospel op de kortebaan rekening met de speciale duo- en trionummers. Deze staan afgedrukt in het programma. De paarden 1 en 2 in de eerste omloop zijn
nummer 1, de paarden 3 en 4 zijn nummer 2 enz. U speelt per nummer dus eigenlijk twee paarden tegelijk. De minimuminzet is 0,50 euro. U kunt trio alleen voor de eerste omloop spelen.

Winscore

Wilt u in de eerste en tweede omloop (mits er nog zes combinaties over zijn) bij elke rit een extra spanningselement? Speel dan winscore. U voorspelt voor elke rit welk paard er doorgaat naar de volgende omloop door een kruisje te zetten op het winscoreformulier. Dit formulier haalt u gratis op bij de totalisatorwagen. Bent u na de eerste of tweede omloop degene met de minste fouten? Dan krijgt u uitbetaald. Des te minder mensen net zo veel fouten hebben gemaakt als u, des te hoger de uitbetaling. De minimuminzet is 2 euro. Vanaf 2014 kunt u winscore ook online en bij de verschillende verkooppunten van Runnerz spelen. Hierdoor kunt u ook meerdere combinaties op hetzelfde formulier spelen.